torsdag 28 juni 2007

Elda telefonkataloger

Sampe och berättarjagets relation bygger på deras egna ensamhet. De är två ensamvargar som funnit varandra. De hade ju bara varandra så även när berättarjaget var trött på Sampe så åkte han ändå och träffade honom eftersom han hade haft en sådan jobbig dag att han ändå behövde någons sällskap. Det är ett mänskligt behov att ha någon att prata med ibland. De kanske inte var varandras första val från början men de hade tillit för varandra och det syns av i t ex att de vågade leka Sagan om Ringen tillsammans men hade skämts ihjäl om någon annan fått reda på det.

Berättarjaget var en kort, intelligent kille som gick sista året i högstadiet. För mig verkar det som att berättarjaget var en väldigt uttråkad person och han något mer avvaktande än Sampe. Sampe gick i första ring. Han var retad i skolan men det var inte rättvist för han var en snäll kille som aldrig slogs, han bara tog emot deras skit. Troligtvis hade han mycket undertrycka känslor, vilket brukar leda till dramatiska slut om man inte gör något åt det. Hans kroppsbyggnad var stabil, han var 1,90 cm lång och vägde hela 100 kg.

Jag själv har inte varit med om liknande men det blir bara vanligare och vanligare bland barn och ungdomar att saker som detta sker. Detta kanske inte är exakt likadant men jag läste på text tv att en 15-årig svensk kille hade tillsammans med sina kompisar filmat när 15-åringen tagit eld på sig själv och sedan hade de lagt ut videoklippet på nätet. Nu förtiden finns ju faktiskt tv-serier och sajter som uppmanar människor till att göra saker som kan skada dom rejält.

Mannen var en skrämmande figur i novellen. I mina tankar så var han någon mystisk serie mördare som kanske var övernaturlig på något vis. Man kan ju faktiskt tycka att det är svårt att få ut en hel hjärna på ett 3 cm stort hål!! Han hade allt planerat i sin lilla sjuka hjärna och de svagaste är antagligen de han väljer som hans offer. När han gav revolvern till Sampe så övertog ju revolvern hans liv. Den sjuka spänningen blir som en drog och han måste ta det till en högre nivå tills nivån för för hög. När mannen började svamla om dessa namnen och vilken känsla det skulle vara att radera ut kraften i ett namn så förstod man ju att något var helt fel.

För mig handlade texten kort sammanställt om relativt normala tonårsproblem som en sjuk man såg sin chans att uttnyttja. Kanske är budskapet att inte vara för godtrogen eller att inte låta något uppta ens liv. Tempot i texten var okej och texten kan få en 2,5 av en 5a av mig, jag är ju svårflörtad.

När jag var liten så var det busigaste jag och min kompis gjorde var att rulla massa pappersbitar till "papperscigg" och gick långt in i hennes skog till en koja där vi rökte dom. Nu i efterhand har jag fått reda på att det är farligt att röka papper, men då tyckte ju vi att det var jätte tufft. Vi prövade även med chokladcigaretter men det lyckades vi inte alls lika bra med!

/// Mrs.H

Inga kommentarer: