torsdag 5 juli 2007

POPLYRIK - BABYLONSJUKAN

Jag valde att skriva om Babylonssjukan. Jag tycker textens budskap är otroligt viktigt. Vi måste lära oss att se över vårat ytliga samhälle och inse att pengar, kändisskap och utseende inte är det viktigaste här i världen. Ovanstående letar oftast till andra problem och är egentligen inte så fantastiskt som man tror.

Den lyckligaste vännen jag har är en person som inte bryr sig om pengar och om folk inte är "tillräckligt snygga", hon diskriminerar ingen. Hon omger sig själv med vänner och njuter av livet istället för att gå och grubbla och känna press på sig hela tiden. Hon oroar sig inte särskilt mycket över sin vikt, fastän hon är lite mullig. Hon mår bra och trivs med sig själv. Äkta vänner och välmående är något som inte kan köpas för pengar.

Timbuktu har gjort en skön och lättsam låt med denna texten. Synd att refrängen blir lite tjatig efter ett tag bara. Jag önskar mer än gärna att jag och resten av vårat samhälle kan släppa lite på de hårda kraven som vi ställer allt och alla nu förtiden - det är inte hälsosamt för någon! Negativa signaler sänds speciellt till unga flickor. Människor är inte perfekta och verkligheten är att inte många ser ut som de i reklamen gör, men många unga flickor får intrycket av att det är dem som det är något fel på.

Inga kommentarer: